Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs - Jan Bransen

Jan Bransen

Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs
ISVW Uitgevers, 2021, 211 p.

Wanneer het onderwijs niet meer vormt maar slechts vervormt, moet er kritisch naar worden gekeken, zo stelt hoogleraar filosofie Jan Bransen. Waarom wordt het onderwijs gezien als een passief proces waarbij de leerling slechts informatie ontvangt, maar geen actief onderdeel van het proces is? Waarom bestaat het leven uit twee delen? Eén waarin geleerd wordt en één waarin geleefd wordt? Bransen werpt een verfrissende blik op de huidige ontwikkelingen en deze vooronderstellingen van het onderwijs. Het eerste deel van het boek richt op hoe het onderwijs vervormt. Bransen behandelt hoe de huidige manier van toetsen onze kinderen niks meer bijbrengt en welke rol die de leraar speelt in de klas. Het tweede deel richt zich op hoe het onderwijs ook kan vormen in plaats van louter vervormen. Bransen stelt voor dat we met elkaar moeten praten, de leerling moet onderdeel worden van het onderwijs en niet slechts een lijdend voorwerp.