De Braziliaanse componist Villa-Lobos
Heitor Villa-Lobos
Heitor Villa-Lobos (1887-1950) wordt beschouwd als de belangrijkste componist van de Braziliaanse klassieke muziek in de twintigste eeuw. In zijn werk combineert hij invloeden uit de Europese klassieke muziek met elementen van de Braziliaanse volksmuziek. Hij groeide op in een cultureel en intellectueel middenklassengezin in Rio de Janeiro, waar Europese klassieke muziek een prominente rol speelde. Al op jonge leeftijd had hij een grote bewondering voor Johann Sebastian Bach. Tegelijkertijd was Rio de Janeiro een bruisend centrum van populaire volksmuziek, sterk beïnvloed door de Afrikaanse cultuur als gevolg van de slavernij. Denk hierbij aan genres zoals de habanera, de Braziliaanse tango en de samba. Na een verblijf in Parijs in 1930 keerde Villa-Lobos terug naar Brazilië, waar hij geconfronteerd werd met een politieke omwenteling. Er werd van kunstenaars verwacht dat zij bijdroegen aan de nationale identiteit. Dit leidde onder meer tot de creatie van zijn beroemde compositieserie Bachianas Brasileiras. Deze werken nemen een prominente plaats in binnen het oeuvre van Villa-Lobos en hebben aanzienlijk bijgedragen aan zijn internationale bekendheid. De reeks belichaamt een subtiel dualisme tussen de muziek van Johann Sebastian Bach en de Braziliaanse volksmuziek. In deze luisterwijzer worden de drie bekendste werken uit deze serie behandeld. Ook wordt aandacht besteed aan de Franse componist Darius Milhaud (1892-1974). Hij schreef na een bezoek aan Brazilië een aantal werken geïnspireerd door de Braziliaanse volksmuziek, de _Saudades do Brazil_ (1920).