Filmmuziek
Diverse componistenHerinnert u zich wel eens de muziek van een film die u gezien heeft? Vaak lijkt deze bijzaak, maar filmmuziek is wel degelijk van belang voor de beleving van een film en kan als een apart genre worden beschouwd. Het blijkt dat we bij een film anders luisteren naar muziek dan in een concertzaal. Waarom is muziek in een film zo belangrijk? Hoe werkt deze filmmuziek op ons in en is zij wel zo ondergeschikt als we in eerste instantie denken? In deze luisterwijzer worden de ontwikkeling, de soorten en de functie van filmmuziek besproken. Aan de hand van filmfragmenten wordt de muziek van enkele films besproken. In Amadeus is gebruik gemaakt van bestaande muziek uit de 18e eeuw, voor Psycho en Vertigo is de muziek in de 20ste speciaal gecomponeerd.
Links genoemd in de luisterwijzer:
- Blazing Saddles (Mel Brooks, 1974) (0:59)
- Bananas (Woody Allen, 1971) (0:51)
- Silence of the lambs (Jonathan Demme, 1991) (4:11)
- Jaws (Steven Spielberg, 1975) (totaal 1:47)
- Fantasia (Walt Disney, 1940) (2:46)
- Alexander Nevsky (Sergei Eisenstein, 1938) (eerste minuut)
- Dr Strangelove (Stanley Kubrick, 1964) (4:17) (alleen het eind is van belang)
- Experimental Sound Film (Dickson ,1894) (2:45)
- Lassassinat du Duc de Guise (1908) (15 minuten)
- The jazz singer (Alan Crosland, 1927), wait a minute scène (1:03 minuten)
- King Kong (Merian Cooper,1933) (1:18)
Amadeus
- Wikipedia over de film Amadeus
- Openingsscène Amadeus 1984, Milos Forman) (4 minuten)
- Salieri vertelt over zijn jeugd
- Jonge Mozart hoort zijn muziek
- Omschakeling
- Metadiëgetische muziek
- Scène uit een opera (de eerste paar minuten)
- Opdracht Requiem
Psycho
- Psycho (1960, Alfred Hitchcock). Begintitels (3:05)
- Marions Escape (2:56)
- Thema Shower Scene, zonder beeld (1:06)
- Shower Scene (4:00)
- Shower Scene in Psycho, 1998 (3:00)
- Lila to the House (1:04)
- The Truth About Mother (2:12)
- (Delen uit de) Psycho suite, BBC Proms BBC Concert Orchestra o.l.v. Keith Lockhart 8:40
Vertigo
- Vertigo (1958 Alfred Hitchcock), begintitels (3:22)
- Rooftop (1:34)
- Dining at Ernies (1:37)
- Belltower scene (2:24)
- Scottie ‘zoekt’ Madeleine (6:00)
- Merkwaardige overeenkomsten in het museum (2:26)
- Nightmare (1:27)
- Judy becomes Madeleine (4:35)
- Richard Wagner Ouverture Tristan (10:59)
- Vertigo-suite, Bernard Herrmann. Royal Scottish National Orchestra o.l.v. Joel McNeely (13:00)
Voorbeeldantwoorden op de vragen in de luisterwijzer