Naar de inhoud
Lees voor

Nieuwe kaders. Schilderkunst, fotografie en film 1920 – 1940

Flip Bool e.a.
Wbooks, 2020, 144 p.
U21-02

In hun zoektocht naar een moderne, objectieve blik hadden schilders en fotografen in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw meer gemeen dan ze zich op dat moment realiseerden, of wilden toegeven. Kenmerken van de beeldtaal van het neorealisme en de Nieuwe Fotografie: een haarscherpe weergave van doodgewone dingen zoals etalagepoppen en stillevens en alledaagse situaties zoals het stadsgewoel en bedrijvigheid in de haven in al hun details, abrupt afgesneden door een kader, bij voorkeur in close-up, of vanuit een uitzonderlijk hoog of laag perspectief. De moderne experimentele film, met zijn snelle montage en onopgesmukte acteurs, vormde een belangrijke gedeelde inspiratiebron. Kunstenaars als Paul Citroen, Charley Toorop, Joris Ivens, en Eva Besnyö verkeerden regelmatig in dezelfde kringen en portretteerden elkaar regelmatig. Drie auteurs werkten samen in Nieuwe kaders: kunst- en fotografiehistoricus Flip Bool; conservator Marieke Jooren; en filmhistoricus Vera de Lange.

Meedoen?

Senia helpt graag bij het vinden van een leesclub die bij je past.