Rudi van de Wint
Koen Kleijn en Imke Ruigrok
Bijna iedereen zag ooit een kunstwerk van Rudi van de Wint. Bijvoorbeeld zijn tien kleurrijke, enorme schilderijen in de plenaire zaal van de Tweede Kamer, de plafondschildering in Paleis Noordeinde, de vele grote beelden, vaak van cortenstaal, langs snelwegen, in de openbare ruimte, in museumparken of in zijn eigen landschapspark De Nollen. Daar, in Den Helder, vormt het duinlandschap vol bunkers één geheel met zijn architectuur en zijn beeld- en schilderkunst. Een unieke plek waar het landschap in dienst van de kunst staat en waar hij volledige artistieke vrijheid had. Recent kwam zijn werk De Tong langs de A6 bij Lelystad in het nieuws omdat het zwaar beschadigd werd door koperdieven en niet meer hersteld gaat worden. Deze publicatie is verschenen bij de tentoonstelling _Rudi van de Wint, Reis naar het oneindige_ in Stedelijk Museum Alkmaar (2022). Kunsthistoricus Koen Kleijn schetst in het rijk geïllustreerde boek een portret van de eigenzinnige kunstenaar en al zijn ambities. Curator Imke Ruigrok heeft zich verdiept in de zoektocht van de kunstenaar van vroeg conceptueel tot uiteindelijk mystiek werk, waarin hij de kosmos en het ‘oneindige’ van het licht probeert weer te geven. Naast het genieten van de schitterende illustraties en een (hernieuwde) kennismaking met de kunstenaar lokt het boek ook discussie uit over musea gewijd aan één kunstenaar en kunst in de openbare ruimte.