Sweelinck, componist des vaderlands in de 17e eeuw
Jan Pieterszoon Sweelinck
Sweelinck was de belangrijkste Nederlandse componist van de zeventiende eeuw. Hij was 44 jaar lang organist aan de Oude Kerk in Amsterdam. Toen er in 1578 geen muziek meer mocht klinken tijdens kerkdiensten, bleef hij in dienst van de stad. De Amsterdammers die de kerk binnenwandelden, voor of na de dienst, vergastte hij op orgel- en klavecimbelspel. Hij was geliefd bij het publiek, getuige zijn bijnaam ‘Orpheus van Amsterdam’. Tal van orgelstudenten, vooral uit Duitsland, kwamen naar Amsterdam om bij hem in de leer te gaan. Naast klavierwerken schreef hij vocale muziek, zowel wereldlijk als kerkelijk. In de laatste twintig jaar van zijn leven maakte hij voor alle 150 Psalmen van het 'Geneefse Psalter' prachtige meerstemmige zettingen die ook nu nog in onze protestantse kerken worden gezongen. De vrolijke én de amoureuze kant van Sweelinck komen tot uiting in zijn wereldlijke werk, gebaseerd op Franse en Italiaanse gedichten uit zijn tijd.
- Sweelinck – Depuis le jour
- Sweelinck – Quand je voy ma maistresse
- Koningin Beatrix neemt de eerste volledige set van het Sweelinck Monument in ontvangst
- Sweelinck – Dolcissimo ben mio
- Sweelinck – Un sol bacio, door het Bach Consort
- Sweelinck – Un sol bacio, door het Gesualdo Consort
- Sweelinck – Onder een linde groen
- Sweelinck – Toccata in a-mineur
- Sweelinck – Fantasia chromatica, Opname 1, door Jean Rondeau, klavecimbel
- Sweelinck – Fantasia chromatica, Opname 2, door Matthias Havinga, orgel
- Sweelinck – Chantez à Dieu, door Cantabile Chamber Singers
- Sweelinck – Chantez à Dieu, door The Polyphonists
- Sweelinck – Du fonds de ma pensée, door Ensemble Hermes
- Sweelinck – Du fonds de ma pensée, door het Gesualdo Consort Amsterdam
- Sweelinck – De profundis clamavi
- Sweelinck – Ab Oriente venerunt Magi
- Informatie over de 17e eeuw in Nederland
- Sweelinck – Hexachord Fantasia, inzichtelijke analyse