Max Reger:
vergeten grootheid
Max Reger (1873-1916) is een van die componisten die tijdens zijn leven grote bekendheid genoot en na zijn dood min of meer in vergetelheid raakte. In Nederland wordt zijn werk zelden uitgevoerd. En dat is jammer, want hij schreef veel mooie muziek. Onze werkgroep muziek laat je graag met enkele werken kennismaken. Max Reger werd 150 jaar geleden in Beieren geboren. In zijn korte leven – hij werd slechts 43 jaar – schreef hij heel veel muziek, in vrijwel alle genres. Hij was een groot bewonderaar van Bach en dat is in zijn orgelwerken te horen. Hij had een grote voorliefde voor contrapunt, dat is de kunst van het combineren van verschillende melodische lijnen. Dit maakt zijn muziek over het algemeen complex, waardoor deze als ingewikkeld en niet altijd even toegankelijk wordt ervaren. Maar Reger schreef ook ‘lichtere’ werken.
Lyrisches Andante, ‘Liebestraum’
Om te beginnen het Lyrisches Andante, dat Reger in 1898 schreef met als ondertitel ‘Liebestraum’.
Kamerorkest Collegium Musicum Lviv, olv Ivan Ostapovych >
Mein Traum
Reger schreef ook mooie liederen, zoals Mein Traum op een tekst van Anna Ritter, eveneens uit 1898.
Frauke May (mezzosopraan) en Bernhard Renzikowski (piano) >
Eine Ballettsuite
In 1913 componeerde Reger Eine Ballettsuite voor orkest, waarin als tweede deel een teer portret van Colombine (een van de figuren uit de Commedia dell’ arte) en als vijfde deel een wals in Johann Strauss-stijl, de Valse d’amour.
Staatskapelle Berlin, olv Otmar Suitner (Deel twee 03:02 min. Deel vijf 12:22 min.) >
Maria’s Wiegenlied
Tenslotte, om alvast een beetje in de kerststemming te komen, een uitvoering van Maria’s Wiegenlied uit de bundel Schlichte Weisen, 60 liederen die Reger tussen 1903 en 1912 componeerde. De tekst is van Martin Boelitz.
Lea Bublitz (sopraan) met de HansePhilharmonie Hamburg, olv Mike Steurenthaler >
Luisterwijzer
Wil je meer muziek van Max Reger leren kennen? Voor seizoen 2024-2025 is een luisterwijzer in de maak over zijn Mozart-Variaties.