De bewaring
Yael van der Wouden
Yael van der Wouden (1987), auteur van 'De Bewaring', is schrijfster en docent. Haar essay over Nederlandse identiteit en Joods-zijn, 'On (Not) Reading Anne Frank', werd genoemd in 'The Best American Essays 2018'. Yael geeft les in creative writing en comparative literature. 'De Bewaring' is haar debuut.
De roman speelt zich af in het naoorlogse (1961) Overijssel. Kogelgaten zijn weer gedicht, herinneringen aan de Holocaust zo veel mogelijk verstopt. Isabel woont in het huis van haar overleden moeder, waar alles rustig verloopt, tot plotseling haar broer Louis met zijn nieuwe vriendin Eva voor de deur staat om bij haar de zomer door te brengen.
Eva is in alles het tegenovergestelde van Isabel. Waar Isabel houdt van rust, houdt Eva van liederlijke late avonden. Waar Isabel bedeesd en voorzichtig is, stampt Eva door het huis en trekt ze letterlijk alles uit de kast. Maar dan beginnen er kleine dingen, een lepel, een mes, een kom, uit het huis te verdwijnen.
Heeft Eva hier iets mee te maken? Dat idee laat Isabel niet los. Koortsachtig houdt ze Eva in de gaten, totdat ze, op het hoogtepunt van die zinderende zomer, een mysterieuze ontdekking doet waardoor netjes afgedekte geheimen haar plotseling keihard in het gezichtslaan. Misschien is de oorlog toch nog niet helemaal voorbij?
'De Bewaring' is een zorgvuldig opgebouwd verhaal, waarin continu een aanstekelijke spanning voelbaar is, niet alleen tussen Eva en Isabel, maar ook tussen het heden en ons donkere, collectieve verleden.
Reacties uit de pers
- Erik-Jan Hummel: Te uitgesponnen versie van 'Het adres'. Op de website van Tzum, 2 mei 2024
- Podcast van Lezen is Verrukkulluk! Bespreking door een panel bestaande uit Esmé van den Boom, Koen Schouwenburg, Roos Custers en Willem Goedhart, 1 mei 2024.
- Femke Brockhus: Het gehypete debuut van Yael van der Wouden voelt best klassiek aan. Op de website van De lage landen, 7 augustus 2024
- Maritza Dubravac: Zintuiglijk en filmisch: de oorlog is niet voorbij in De bewaring. Recensie op de site van Athenaeum, 16 april 2024
- Rachel Seiffert: The Safekeep by Yael van der Wouden review – the Dutch house. Recensie in The Guardian, 25 mei 2024
Suggesties
In het nawoord van De bewaring beschrijft Yael van der Wouden dat het kort verhaal Het adres van Marga Minco het fundament heeft gevormd voor haar debuut.
Qua thematiek zou Het jongensuur van Andreas Burnier passen bij De bewaring, evenals Ik had een wapenbroeder van Maarten ’t Hart.
Ook Het zwijgen van Maria Zachea van Judith Koelemeijer speelt zich grotendeels af in de jaren zestig, waarin vaak gezwegen werd over van alles en nog wat.
In Mystiek lichaam van Frans Kellendonk worden familiebanden en verborgen geheimen in naoorlogs Nederland onderzocht, met een focus op morele en religieuze thema’s.
Carol (2015) is een film die gebaseerd is op de roman The Price of Salt (in de Nederlandse vertaling Carol) van Patricia Highsmith, portret van een verboden liefde tussen twee vrouwen in de jaren vijftig.