Renaissancemuziek: een introductie
Diverse componisten
De opkomst van de polyfonie (= bepaald soort meerstemmige muziek) is een van de grootste omwentelingen in de muziekgeschiedenis. Deze muzieksoort kwam begin 15e eeuw tot ontwikkeling aan de Vlaamse koorscholen. Twee eeuwen lang was deze muziek uit de Lage Landen vervolgens toonaangevend in heel Europa. De invloed van deze muziek was ongekend groot. Componisten en musici – vooral zangers – uit onze contreien waren veelgevraagd bij de belangrijkste Europese vorstenhoven. De Italianen spraken over ‘oltramontani’, zij die van over de bergen (de Alpen in dit geval) naar Italië kwamen. Karel V en Filips II hadden in Spanje een kapel waarin vrijwel alleen musici en componisten uit de Lage Landen zaten, de ‘Capilla flamenca’. Wat maakte deze polyfone muziek zo bijzonder? Wie waren die componisten met namen als Dufay, Josquin, Willaert en Lassus? U gaat luisteren naar hun indrukwekkende kerkmuziek maar ook naar hun vlotte, soms zelfs humoristische, wereldlijke liedjes. Zo krijgt u inzicht in de klankwereld van de muziek uit de Renaissance. Maak kennis met deze belangrijke voorlopers van Bach en Vivaldi.
- Namenlijst van de belangrijkste Franco-Vlaamse componisten
- Guillaume de Machaut, De toutes flours
- Josquin des Prez (ca. 1450-1521), Mille regrets
- Anoniem, L’homme armé
- Johannes Ockeghem Missa L’homme armé, Kyrie
- Josquin des Prez, Adieu mes amours
- Guillaume Dufay, Je veuil chanter
- Guillaume Dufay, Nuper rosarum flores
- Josquin des Prez, Ave Maria, Virgo Serena
- Josquin des Prez, Ave Maria, Virgo Serena (met partituur)
- Jacob Obrecht, Tandernaken
- Pierre de la Rue, Myn hert altyt heeft verlanghen
- Nicolas Gombert, Magnificat Primi toni
- Thomas Crecquillon, Amour et moy avons faict accointance
- Tielman Susato, Die vier Branlen
- Uitleg over de kromhoorn
- Adriaan Willaert, Magnum heriditas mysterium
- Philippus de Monte, Gaudent in coelis
- Roland de Lassus, Susanne un jour
- Karl Jenkins, The armed man, a mass for peace