Revolutie in het paradijs
Hans den Hartog Jager
Vanaf november 2019 schrijft Hans den Hartog Jager maandelijks in NRC een beschouwing of polemiek over actuele kunst 'Revolutie in het paradijs' onder de titel Wereldkunst. In de bundel brengt hij een aantal stukken uit die rubriek bijeen. Uitgangspunt voor de rubriek zijn de grote veranderingen in de kunstwereld van de laatste decennia. De nieuwe zichtbaarheid van vrouwelijke kunstenaars en niet-westerse kunstenaars, of de maatschappelijke betrokkenheid van jonge kunstenaars en de wens hun kunst in te zetten om de wereld te veranderen, zijn aspecten van die veranderingen. De Westerse, meest witte, mannelijke avant-garde is niet meer actueel maar (kunst)geschiedenis geworden. ‘De blik (van de kunstenaar én de kijker) gaat niet langer naar binnen, maar naar buiten’, schrijft Den Hartog Jager in de inleiding: ’De context is niet langer de kunst, maar de wereld’. De bundel bevat een rijkdom aan namen van hedendaagse en toch ook vroegere kunstenaars, en biedt een prachtig overzicht van alles wat in de hedendaagse kunst gemaakt wordt en waarover gesproken wordt. Het boek bevat vele afbeeldingen en laat kennismaken met nieuwe verschijnselen als ‘zombiekunst’ en NFT’s, en met jongere, opkomende kunstenaars naast oudere, gearriveerde kunstenaars die het roer omgooien om bij de tijd te blijven. Den Hartog Jager’s 'Nieuwe kijk op nieuwe kunst', de ondertitel van het boek, geeft een zeer verhelderende blik op wat je tegenkomt bij hedendaagse exposities, en biedt stof voor prachtige gesprekken over de laatste ontwikkelingen in de beeldende kunst.
Reacties uit de pers
- De Kunstmeisjes op Instagram: “Misschien heb je Hans den Hartog Jagers essays over hedendaagse kunst in @nrcnl weleens gelezen. Of je antwoord ‘ja’ of ‘nee’ is, doet er eigenlijk niet toe: de artikelen zijn nu gebundeld en volgens ons echt een must-have. De essays knetteren en kietelen, en niet alleen omdat de kunst die besproken wordt zo gaaf (of gruwelijk – we’re looking at you, Erik Kessels) is. Het komt vooral doordat Hans den Hartog Jager zich durft uit te spreken, boos te maken, laaiend enthousiast te zijn of juist de twijfel toe te laten. Dat werkt heel goed, omdat eronder een metersdiep fundament aan kennis ligt. Je hoeft Revolutie in het paradijs’niet chronologisch te lezen, dat deden wij ook niet. We begonnen ergens middenin met het idee: even een stukje lezen tussen de bedrijven door. En toen lazen we er nog een, en toen nog een, en toen… Erg verslavend!” Revolutie in het paradijs,
- Een recensie op literair weblog Tzum door Jonathan van der Horst: Jonathan van der Horst: Recensie: Hans den Hartog Jager – Revolutie in het paradijs: een nieuwe kijk op nieuwe kunst. Tzum, 16 december 2024
Links voor de kijkvragen
- De Kunstmeisjes, Revolutie in het paradijs, 11 oktober 2024
- Jonathan van der Horst: Recensie: Hans den Hartog Jager – Revolutie in het paradijs: een nieuwe kijk op nieuwe kunst. Tzum, 16 december 2024
- Over Kara Walkers fontein: Fons Americanus, in Tate Modern’s Turbine Hall, staat een uitgebreide beschrijving (in het Engels) van de verschillende referenties
- De presentatie van het werk van Melanie Bonajo op de Biënnale van Venetië in 2022 door het Mondriaanfonds
- Website van fotograaf Elspeth Diederix’ Miracle Garden
- Website van Ahmet Ogut
- Children’s Games van Frances Alys
- Website van Cady Noland
- Werk van Sophie Calle op de website van een van haar galerieën
- Het werk van Duane Hanson (p. 354) is ook te zien op de site van Fondation Beyerler
- Revolutie in het paradijs, Een nieuwe kijk op kunst met Hans den Hartog Jager. De Balie, 12 september 2024