Halfbaard
Charles Lewinsky
In de middeleeuwen was er niet veel keuze in hoe je de dagen doorbracht. Je bewerkte het land, werd soldaat of ging het klooster in. De dertien jarige Sebi voelt niet veel voor deze keuzes en gaat in 'Halfbaard' op zoek naar wat de toekomst voor hem in petto heeft.
Als hij zich realiseert dat hij professioneel verhalenverteller wil worden, heeft hij het niet makkelijk in een dorp in het oerkanton Schwyz, waar de schop van de doodgraver elke dag te horen is en engelen nauwelijks van duivels te onderscheiden zijn. Van Halfbaard, een vreemdeling die de oorzaak van zijn bizarre uiterlijk maar mondjesmaat onthult, leert de jongen wat mensen beweegt, maar vooral hoe je ook in barre tijden het beste van jezelf kunt maken.
De universele vraag hoe en wie verhalen vertelt, geeft deze roman een verrassend hedendaags tintje. Zeker wanneer een deel van de dorpelingen verwikkeld raakt in een politiek steekspel met de huidige heersers van het gebied, krijgen personages te maken met roddel, achterklap, maar ook met bewust verspreide desinformatie. Hoe vatbaar mensen in dit boek kunnen zijn voor sterk aangedikte verhalen over heroïsche daden op het slagveld, doet niets onder voor de manier waarop we in de eenentwintigste eeuw conclusies trekken aan de hand van verschillende informatiebronnen.
De overeenkomsten tussen nu en zeven eeuwen geleden is wat 'Halfbaard' zo interessant maakt. Of zoals één van de personages perfect samenvat waar deze roman en literatuur om draait: ‘verhalen bedenken is net liegen, maar op een mooie manier’.
Reacties uit de pers
- ‘Sebi is zo’n romanpersonage dat je hart verwarmt, een jongetje dat je wil koesteren. Met zijn volstrekt geloofwaardige, naïeve vertelstem doet hij denken aan Kareltje Leeuw uit Astrid Lindgrens De gebroeders Leeuwenhart.’
Marjolijn de Cocq in De Morgen, 13 januari 2024. - ‘Halfbaard leest als een Netflix- serie op papier, zo vlot en filmisch zijn de scènes opgebouwd.’
Alexandra De Vos in De Standaard, 25 november 2023. - ‘Als de vertellingen van Duizend-en-een-nacht niet in het Midden-Oosten maar in Zwitserland zouden zijn geschreven, zou Halfbaard van Charles Lewinsky wellicht het resultaat zijn geweest.’
Geertjan de Vugt in de Volkskrant, 12 januari 2024.
Suggesties
Een indrukwekkende (jeugd)roman die net als Halfbaard over de kracht van verhalen gaat, is Hele verhalen voor een halve soldaat van Benny Lindelauf. Hierin wordt een rij broers om de beurt opgeroepen voor militaire dienst. Bij de wachtpost moeten ze betalen, een gift om de oorlog te financieren. Geld hebben ze niet, maar wel verhalen… Beide boeken doen denken aan de beroemde raamvertelling Duizend-en-een-nacht. En hoewel Hele verhalen voor een halve soldaat als jeugdboek is uitgegeven, is er niets kinderachtigs aan.
Bronvermelding
- Julien Althuisius: Charles Lewinsky: ‘Het gaat er niet om de beste schrijver te zijn, het gaat erom de beste schrijver te zijn die jij kunt zijn’. In: de Volkskrant, 17 oktober 2024
- Writers Unlimited: Maria Vlaar in gesprek met vertaalster Elly Schippers, Centrale Bibliotheek Den Haag, 20 maart 2024
- Marjolijn de Cocq: ‘Halfbaard’ van Charles Lewinsky: één groot meeslepend sprookje vol middeleeuws fakenieuws. In: De Morgen, 13 januari 2024
- Alexandea De Vos: De waarheid volgens een middeleeuwer. In: De Standaard, 25 november 2023
- Geertjan de Vugt: ‘Halfbaard’ van Charles Lewinsky is een knappe roman die geen roman wil zijn. In: de Volkskrant, 24 januari 2024
- [z.n.]: ‘Was de hellebaard een effectief wapen? Hoe oud is de hellebaard en wat had je eraan?’. Op: Historianet.nl, 1 december 2014