Naar de inhoud
Lees voor

Zomerse muziek

De bloeiende natuur, de zinderende zon, de hevige onweersbuien... veel componisten lieten zich inspireren door de zomer. De oudste overgeleverde canon is ‘Summer is icumen in' uit ca. 1250. Een hele beroemde is ‘Summertime’ van Gershwin. Maar ook de composities van Haydn en Vivaldi brengen ons zomerse sferen.

‘Summer is icumen in’

Een van de oudste overgeleverde meerstemmige stukken is de Engelse canon ‘Summer is icumen in’ uit ca. 1250, van een anoniem gebleven componist. Het is een ingewikkelde canon met twee tegenstemmen (in deze opname genoteerd als ‘Pedal 1’ en ‘Pedal 2’) die ook in canon gezongen worden. De melodie is ook bekend met de Nederlandse vertaling ‘Zomer is in ‘t land gekomen’. Kom in zomerse sferen met deze uitvoering van het Hilliard Ensemble.

 

Vivaldi’s ‘L’estate’

Vivaldi componeerde het concert voor viool en strijkorkest ‘L’estate’ (De zomer) als onderdeel van ‘De vier jaargetijden’. Hij voegde in zijn partituur gedichten toe met een beschrijving van wat zich in de natuur voordeed. Deze beschrijving volgde hij nauwgezet in zijn muziek. In de eerste maten van ‘De zomer’ zuchten mensen en dieren onder de hete zon, daarna imiteert de viool verschillende vogels en vervolgens barst het onweer los. Onze werkgroep muziek koos voor ons een uitvoering van De Nederlandse Bachvereniging.

Meer Vivaldi? Luisterwijzer Z18-09 voert u mee met zijn beroemde ‘Vier jaargetijden’.

 

Haydns ‘Die Jahreszeiten’

Ook Haydn schreef over de seizoenen in ‘Die Jahreszeiten’. De zomer in het recitatief ‘Im grauen Schleier rückt heran’ heeft bij hem een lome, zwoele sfeer. Je hoort het Freiburger Barockorchester o.l.v. René Jacobs met solist Dietrich Henschel (tenor).

Gershwins ‘Summertime’

‘Summertime’ is een van de hoogtepunten uit Gershwins opera ‘Porgy and Bess’, geschreven in 1935. Bij de première was het publiek laaiend enthousiast. De meeste recensenten waren lovend, enkelen beschouwden het stuk als ‘de beste Amerikaanse opera tot dan toe geschreven’. In Washington werden voor het eerst in de geschiedenis – alleen tijdens de voorstellingen van ‘Porgy and Bess’ – alle plaatsen in het theater open gesteld voor alle huidskleuren.

In Luisterwijzer Z16-04 wordt een ander hoogtepunt uit het oeuvre van Gershwin behandeld, de ‘Rhapsody in Blue’. Muziek op de grens tussen klassiek en jazz.